Наше завдання – не припинити плакати, а навчитися сміятися

Розвиваємо довільну поведінку дитини

22 Марта 2019 в 14:20 Дитяча психологія

Дошкільне дитинство – це період підготовки до життя серед людей, а не підготовка до школи. І це самий природний та сприятливий час для формування вмінь володіння собою, що є найціннішою серед чеснот. Чому довільність поведінки так важлива вже з першого класу і яким чином її розвивати?

Довільність поведінки – основний чинник психологічної готовності до школи.
Чимало батьків стикаються із ситуацією, коли вже з перших тижнів навчання вчителі скаржаться на непосидючість та неуважність дитини. Окрім цих двох проблем, можуть виникнути інші:
• не чує і не розуміє пояснень педагога з першого разу;
• не може впоратися із самостійними завданнями;
• погано списує з дошки;
• не встигає виконувати завдання, постійно щось плутає.
• погано орієнтується в зошиті.
• піднімає руку, а коли викликають, мовчить.
• відволікається постійно – залізає під парту, грається, їсть тощо.
Причина таких труднощів – недостатній рівень довільного розвитку дитини, одного з критеріїв дошкільної зрілості.
Найсприятливіший період для зародження та розвитку володіти собою – дошкільний вік. Отже, якщо дорослі прогавлять цей час, коли дитина опанує вміння природно, то в майбутньому доведеться оволодівати ними на серйозних тренінгах.

Як посприяти довільному розвитку дитини?
До форм довільної поведінки дитини належать дії за зразком чи задумом та дії за словесною інструкцією/правилом.
Після чотирьох з половиною років дитина спроможна будувати програми своїх дій за словесною інструкцією. Потрібно розвивати цю навичку, надаючи інструкції правильно.
Порівняйте:
1. «Поклади іграшки на місце, а тепер йди мити руки»
2. «Коли пограєшся, покладеш машинку на місце, помиєш руки і будеш обідати»
Перший варіант – це прямий наказ. Другий варіант – попередня вказівка, де дитина аналізує певний алгоритм, і, звичайно, ступінь довільності її дій вищий.
Є багато вправ та ігор, які формують у дитини вміння дотримуватися правил, діяти за зразком. Наприклад: «Графічні диктанти», «Лабіринти», «Перемалюй», «Домалюй», «Виклади візерунок за зразком», рухлива гра «Дзеркало» та інші.

Пам'ятайте, що високий рівень самоконтролю в дитинстві має прямий зв'язок з успіхом у дорослому житті!
Рекомендую переглянтуи відеоролик, де показаний психологічний ескперимент "Зефірний тест".



(Джерело інформації: "Розвиваємо довільну поведінку дитини" Людмила Соловйова, журнал "Практичний психолог:дитячий садок"№12/2018)